Dit zijn de 5 belangrijkste horeca trends voor 2020
Vegan & Vega
Of je nu een fan bent of niet, het is tijd voor actie! Want in 2020 kun je als horeca ondernemer echt niet meer om deze trend heen. Zorg voor verschillende vegetarische en veganistische opties op jouw menukaart. Denk bijvoorbeeld ook aan het aanbieden van bijvoorbeeld amandel- of sojamelk voor cappuccino en andere koffievarianten.
Wil je je echt onderscheiden? Zorg dan voor een originele, uitgebreide selectie vega en vegan. Zorg dat (potentiële) gasten weten dat deze gerechten verkrijgbaar zijn en zorg dat je ook online vindbaar bent voor deze doelgroep!
Mocktails & alcoholvrij
Nog altijd worden wijn, bier en andere alcoholische dranken in de horeca veel geschonken. Maar alcohol krijgt een steeds minder positief imago en er komen steeds meer alcoholvrije variaties. Waar alcoholvrije cocktails ooit amper werden besteld, zijn deze luxe drankjes niet langer alleen voor zwangere vrouwen. Alcoholvrij is hip, dus zorg voor een gevarieerd aanbod mocktails op de cocktailkaart, alcoholvrije (speciaal)bieren en denk eventueel ook aan alcoholvrije wijn.
Mobiel betalen
Steeds meer horeca ondernemers spelen al in op deze trend, maar in 2020 komt dit pas echt van de grond. Zo biedt Tikkie een betaaloplossing voor de horeca met een QR code. Gasten kiezen het tafelnummer en betalen direct mobiel zonder te wachten tot een bedieningsmedewerker bij hen aan tafel komt. Nooit meer wachten op afrekenen dus!
Terras voor het hele jaar
Nu rokers zijn verbannen naar buiten gaat het terras ook in de winter een grotere rol spelen. Ook klimaatverandering (Weet je nog? Die loeihete dagen afgelopen zomer!) zorgt voor nieuwe uitdagingen. Denk er daarom als ondernemer over na hoe je jouw terras het hele jaar kunt benutten. Bijvoorbeeld met een (gedeeltelijke) overkapping, dekentjes, een gashaard en heaters in de winter. Ook is die overkapping ideaal voor schaduw in de zomer en met een flesje zonnebrandcrème en een karaf water op tafel is jouw terras klaar voor de hete zomerse dagen.
Frisdrank
Nog altijd is Cola de bestverkochte frisdrank op het terras. Maar valt je op hoeveel (groene) ijsthee je de laatste jaren serveert?! 10 jaar geleden was ijsthee nog amper verkrijgbaar en nu booming business. Frisdrank biedt ook in 2020 ontzettend veel kansen voor het verhogen van jouw omzet. Met name luxe frisdrank en frisdrank met weinig calorieën gaan het helemaal worden volgend jaar. Speel hier op in en kijk eens wat jouw groothandel op dit gebied kan bieden. Merken met luxe frisdranken voor de horeca zijn o.a. Finley, Pinky Rose, Fentimans en Fritz-Kola. Luxe frisdranken sluiten ook helemaal aan bij de alcoholvrije trend én deze frisdranken zijn ook nog eens de perfecte basis voor verschillende mocktails.
In welke trend zie jij wel geld? Ik ben benieuwd!