gasten online
Inloggen/lid worden

Duurzaam ondernemen dé sleutel tot succes in de horeca

4 april 2018

Kost duurzaamheid uw horecabedrijf geld of levert het juist waarde op? En waar liggen de grootste kansen op het gebied van duurzaam ondernemen? Vragen waar veel horecabedrijven tegenaan lopen.

Wat is duurzaamheid?

Als we het over duurzaamheid hebben praten we vaak over People, Planet & Profit. Concreet betekent dit dat je als bedrijf, naast het streven naar een financieel gezond bedrijf, je negatieve milieu impact verminderd en je sociale bijdrage aan de samenleving verhoogd.

Voorbeelden van het verlagen van je negatieve milieu impact is minder energie, water en chemicaliën gebruiken, meer afval scheiden en de veroorzaakte uitstoot van vervoerskilometers van leveranciers, gasten en medewerkers verminderen. Voorbeelden van het verbeteren van je sociale impact is het samenwerken met Goede Doelen, het inkopen van fairtrade producten en het goed omgaan met je medewerkers en omwonenden.

Duurzaam ondernemen is inmiddels geen tijdelijke hype meer. De aandacht voor dit thema is structureel en bijvoorbeeld ook milieu wet- en regelgeving wordt jaarlijks strenger. Uiteindelijk zullen alle bedrijven verplicht worden te verduurzamen. 

 

Wat zijn de voordelen van duurzaam ondernemen?

Duurzamer ondernemen biedt ook (financiële) kansen en voordelen. Minder food waste zorgt voor lagere foodkosten. Ook energie- en waterbesparende maatregelen zorgen voor een lagere rekening. Daarnaast zijn er vele subsidiemogelijkheden wanneer uw horecabedrijf energiezuinige apparatuur aanschaft. Ook gasten en medewerkers beoordelen duurzame bedrijven hoger dan niet-duurzame bedrijven. Tenslotte worden duurzame bedrijven steeds vaker ontzien bij controles van milieudiensten.

 

Waar liggen voor de horecaondernemer de succesfactoren?

Maak duurzaamheid centraal onderdeel van uw bedrijfsvoering. Bedenk bij elke beslissing die u neemt; kan dit ook duurzaam? Bevraag uw leveranciers naar duurzame producten die zij kunnen leveren? Zet duurzaam ondernemen op uw werkagenda en maak een actielijst van 5 punten die u komend jaar wilt verduurzamen met uw team. Begin bij het laaghangend fruit, bijvoorbeeld:

  • Vervang uw verlichting naar LED verlichting, dit verdient u in de meeste gevallen al binnen 12 maanden terug op uw energierekening.
  • Neem uw menukaart onder handen en vraag uw leveranciers naar biologische-, fairtrade, vegetarische- en lokale producten die qua prijs vergelijkbaar zijn met uw huidige producten.
  • Plaats perlatoren op uw kranen in de openbare toiletten. Hiermee bespaart u al snel 10 liter water per minuut, zonder dat dit ten koste gaat van het gastcomfort.
  • Ga aan de slag met food waste. Jaarlijks verdwijnt er voor miljarden kilo’s en euro’s aan ongebruikt voedsel in de prullenbak. Verwerk producten die tegen de THT-datum aanzitten in dagmenu’s, biedt diverse portionering aan, ga de samenwerking aan met de RESQ Club of de Voedselbank en biedt gasten de mogelijkheid aan om via een Foodie Bag een overgebleven maaltijd mee naar huis te nemen.
  • Ga een samenwerking aan met maatschappelijke partners in uw regio die de visie van uw horecabedrijf delen en betrek je medewerkers en gasten bij deze samenwerking. Zo doneert een restaurant op Ameland €1 per glas kraanwater aan de Waddenvereniging en werken Scheveningse strandpaviljoens samen met lokale vissers om de lokale Noordzee vissen te promoten op hun menukaart. Communiceer uw maatschappelijke inspanningen naar de gasten, bijvoorbeeld via de menukaart.
  • Open uw afvalbak en bekijk welke producten u kunt scheiden. Verschillende bedrijven kunnen uw koffiedrab ophalen en hier oesterzwammen op kweken waar VEGA-burgers of bitterballen van worden gemaakt. Ook voedselresten kunnen worden gescheiden, waarvan uiteindelijk biodiesel wordt gemaakt.

Duurzaam ondernemen is noodzakelijk en gaat soms gepaard met extra inspanningen. Een succesvolle en creatieve horecaondernemer weet deze extra inspanningen om te zetten in kansen en voordelen voor een succesvollere bedrijfsvoering. 

Terug naar overzicht

Sander Verschuren

Sander Verschuren is consultant bij Green Leisure (Group). Dit advies- en projectbureau heeft als doel de gastvrijheidssector in 2030 volledig te verduurzamen. Om dit doel te bereiken werkt Green Leisure (Group) samen met nationale en internationale opdrachtgevers, gemeenten, keurmerkinstanties, leveranciers, scholen en NGO’s, waaronder Green Key, Gastvrij Rotterdam, Koninklijke Horeca Nederland, WestCord Hotels, Gemeente Den Haag, Libema, EarthCheck en Travelife. Daarnaast is Green Leisure (Group) initiatiefnemer van de Gaia Green Awards, organiseren ze jaarlijks kennis- en inspiratiebijeenkomsten voor horecabedrijven en zijn ze jaarlijks organisator van het duurzame inspiratiepaviljoen Dit Smaakt Naar Meer! op Gastvrij Rotterdam.


   
ikwordhorecaondernemer.nl is een initiatief van ikwordzzper.nl.

x

Bedankt voor je interesse in deze download. Wij hebben deze download beschikbaar gesteld via zzpmodelovereenkomsten.nl, je kunt jezelf daar gratis aanmelden, online het model invullen, online ondertekenen en bewaren. Klik hier om jezelf gratis aan te melden.
Om een bestand te kunnen downloaden, moet je ingelogd zijn. Login of registreer jezelf hier!
Log in om je download te openen
Vul onderstaand jouw mailadres in en ga akkoord met de voorwaarden om jouw download per mail toegestuurd te krijgen.