gasten online
Inloggen/lid worden
Ik wil starten
(stappenplan)

De winst van het bezorgen

Meer en meer restaurants kiezen voor een online bestelplatform. Wie tijd overhoudt of vrijmaakt in de keuken, boort daarmee een extra inkomstenbron aan. De vraag is er, want veel mensen willen ook thuis kunnen genieten van eten op restaurantniveau. De kunst is om zo slim mogelijk te opereren.

Bezorgen: de fastservice is er groot mee geworden. Dat de restauratieve markt vooralsnog achterblijft, heeft vooral te maken met onwetendheid. Toch kiezen ook restaurants en eetcafés steeds vaker voor een bezorgservice als middel om de omzet te verhogen. Leon Besselink is directeur van Next To Food, een bedrijf dat kassa- en softwaresystemen ontwikkelt voor de horecaklanten van Bidfood. Met zijn uitvinding E-food biedt Leon online bestelsites en -apps. Volgens hem groeit de interesse van restaurants. “Steeds meer ondernemers zien de mogelijkheden van een online bestelservice”, vertelt hij. “In de Randstad is dit zelfs vrij gewoon. Daar heb je ook partijen als Foodora en Deliveroo, die het organisatorische en logistieke proces uit handen nemen van de restaurateur.”

 

Slimme keukens

Buiten de Randstad is een bezorgservice voor restaurants nog minder gewoon. “Een kwestie van tijd”, zegt Leon, die vooral de voordelen ziet van bezorgen. “Je speelt hiermee echt in op een behoefte van de gast. Die heeft niet altijd zin om te koken of uit eten te gaan. Dat geldt in extremis voor alleenstaanden, waarvan er gewoon heel veel zijn. Via een partij als Thuisbezorgd.nl kun je overwegend fastfood laten bezorgen, maar ik weet zeker dat er ook veel vraag is naar gerechten op restaurantniveau.” Restaurateurs die gebruikmaken van E-food zijn enthousiast. “Op de traditioneel rustigere dagen verdienen ze meer dan voorheen”, zegt Leon. “Met bezorgen hebben ze een nieuwe inkomstenbron aangeboord. Dat geldt ook voor restaurants die snel vol zitten, maar eigenlijk best meer aankunnen. Omdat ze een in verhouding ruime keuken hebben of tijd besparen door de mise-en-place uit te besteden aan Jordy’s Keuken. Of juist door te kiezen voor innovatieve apparatuur waarmee je snel kwaliteit levert. Door dan óók te gaan bezorgen, verdien je de investering hiervan nog sneller terug.”

 

Weinig handling

Sommige restaurateurs twijfelen over bezorgen omdat ze denken dat dit teveel tijd kost of omdat ze niet weten waar je moet beginnen. Maar wie slim te werk gaat, heeft alleen maar profijt van het bezorgen. Leon: “Je moet zorgen dat je de controle houdt. Dat begint al met je aanbod. Dit hoeft natuurlijk geen kopie te zijn van wat je in het restaurant aanbiedt.” “Je kunt een aantal gerechten uitlichten, die in verhouding weinig handling vereisen. En om de besteller een beetje te sturen, zet je de makkelijkste en meest winstgevende gerechten bovenaan de menulijst. Tegelijkertijd bouw je met je bestelsite mooi een CRM-lijst van potentiële vaste gasten op. Je weet immers wie je doelgroep is en daar kun je dan weer acties en dergelijke op afstemmen.” Het argument ‘Zodra ik mensen online laat bestellen, komen ze niet meer in de zaak’, snijdt geen hout, vindt Leon. “Als mensen graag de beleving van het ‘uit eten gaan’ willen meemaken, dan kiezen ze daar bewust voor. Maar hoe vaak zit je niet lekker op de bank en denk je: ik wil wel lekker en goed eten, maar niet de deur uit. Als er dan een goed restaurant is dat ook maaltijden bezorgt, dan is die keuze snel gemaakt.” Klinkt goed, maar niet elke stad beschikt over een Deliveroo bezorgservice. Leon: “Klopt en menig restaurant houdt het bezorgen daarom in eigen hand. Bij Next To Food en onze horecapartners is er veel kennis over hoe je het bezorgen in de praktijk brengt. Die kennisdelen we graag met ondernemers die een bestelsite overwegen.

 

Eigen huisstijl

Met het bestelplatform E-food beschikt de ondernemer over een website in de eigen huisstijl, met daarop zijn online bestelassortiment. Dat assortiment is 24/7 aanpasbaar en laat voldoende ruimte over voor foto’s, allergenen en tekstuele toelichtingen. Bezoekers kunnen zoeken op productgroep (vis, vlees, vegetarisch) en uiteraard ontbreekt ook de betaalapp niet. Volgens Leon blijkt dat mensen verhoudingsgewijs meer geld online besteden dan op locatie. “Ze hebben thuis langer de tijd om een keuze te maken. Dan zijn ze ook eerder geneigd om uit te pakken met allerlei lekkers.”


Bron: magazine Keuken Support, Bidfood

Heb je vragen over dit onderwerp of wil je advies?


   
ikwordhorecaondernemer.nl is een initiatief van ikwordzzper.nl.

x

Bedankt voor je interesse in deze download. Wij hebben deze download beschikbaar gesteld via zzpmodelovereenkomsten.nl, je kunt jezelf daar gratis aanmelden, online het model invullen, online ondertekenen en bewaren. Klik hier om jezelf gratis aan te melden.
Om een bestand te kunnen downloaden, moet je ingelogd zijn. Login of registreer jezelf hier!
Log in om je download te openen
Vul onderstaand jouw mailadres in en ga akkoord met de voorwaarden om jouw download per mail toegestuurd te krijgen.