gasten online
Inloggen/lid worden

Tips om je winst te optimaliseren

Iedere horecaonderneming kan besparen. Vaak zijn het kleine veranderingen die een groot verschil maken. Een wijziging in een proces of kiezen voor een andere leverancier kunnen soms al honderden euro’s aan besparing opleveren. Zo optimaliseer je je winst.

Horeca bespaarcalculator

 

Om direct te berekenen wat jij kunt besparen heeft de Horeca Consulent een handige calculator ontwikkeld. De Horeca Consulent heeft jarenlange ervaring in het begeleiden van horecaondernemingen naar het behalen van betere resultaten. Gemiddeld resulteert dit in een rendementsverbetering van 4% tot 15% binnen hun portfolio. Op basis van deze gegevens is de calculator ontwikkeld. Vul de gegevens in van jouw horecaonderneming en reken direct uit wat jij kunt besparen.

In dit artikel geeft Nick van Zetten, directeur Horeca Consulent, alvast een aantal tips waarmee je direct een besparing of een opbrengstenverhoging kunt realiseren.

 

1. Gebruik een goede planningstool

Overzicht is voor iedere (horeca)ondernemer erg belangrijk. Het geeft je rust als zaken als; omzet, loonkosten, productiviteit, uren-inzet, werkroosters, inkoop, geldstromen, personeelskaarten en resultaten in 1 programma inzichtelijk zijn. In veel (horeca)ondernemingen is hiervoor veel (tijds)winst te behalen. Vergeet losse Excel- en Word documenten en gebruik een goede planningstool. Een geschikte planningstool is Planning & Control van Next To Food.

 

2. Creëer een Wow factor bij je gasten

Gasten van horecabedrijven zijn steeds meer op zoek naar de wow factor, zij willen beleving ervaren. Gasten delen hun ervaringen graag op social media en zijn dus echte promotors voor jouw onderneming. Het is dus heel belangrijk om jouw gasten ook echt te behandelen als gasten. Zij zorgen voor gratis reclame voor je bedrijf. Zorg dat je zuinig bent op je gasten en behandel ze zoals je zelf graag behandeld wilt worden. Zij zijn je fans!

 

  • Prikkel je gasten op meerdere momenten met het verhaal over je concept of de herkomst van je producten.
  • Versterk dit verhaal met een paar professionele foto’s of elementen in je bedrijf. Dit kan zorgen voor een omzetstijging.
  • Maak gebruik van superlatieven (mooiste, leukste etc.) om je producten aan te prijzen en pas deze toe bij de producten met hoge marge.

 

3. Check je inkoopproces

Een grote kostenpost van horecaondernemingen is de inkoop. Het is raadzaam om je inkoopproces regelmatig te evalueren en te onderzoeken of je hierop kunt besparen. Op verschillende manieren zijn er mogelijkheden om uw inkoop te verbeteren. Een aantal handige tips:

 

  • Weet hoeveel ingrediënten je voor elk gerecht en elke portie nodig hebt. Calculeer daarom al je producten om inzicht en controle te krijgen.
  • Houd bij hoeveel gasten er bij jou gemiddeld over de vloer komen en hoe vaak je elk gerecht verkoopt.
  • Pas geen vaste formules toe voor het berekenen van de verkoopprijs maar bekijk ieder product individueel.
  • De bovenste en onderste artikelen van je menukaart worden het meest besteld. Pas dit toe bij producten met een hoge marge en hoge omloopsnelheid. Dit heeft positief effect op de mix.
  • Maak vaste prijsafspraken met je leveranciers indien je weet wat en hoeveel je verkoopt.
  • Koop producten met een laag verkoopvolume en veel handeling in bij de leverancier en blijf deze niet zelf produceren.

 

4. Medewerkers

Je medewerkers zijn het visitekaartje van jouw bedrijf. Het is belangrijk om te investeren in je medewerkers. Dit doe je automatisch door iedere maand het salaris te betalen, maar denk ook een cursussen en opleidingen. (goede) Werknemers zijn een grote kostenpost voor een (horeca)onderneming. Door werkprocessen te standaardiseren en regelmatig te evalueren kun je (vaak) flink besparen op deze grote kostenpost. Een aantal tips:

 

  • Investeer in een goed roosterprogramma waarmee je snel, makkelijk, foutloos en optimaal kan plannen en roosteren in relatie tot de te verwachte omzet. Dit scheelt 4% loonkosten per jaar.
  • Creëer een slimme routing in combinatie met apparatuur.
  • Het personeel is je belangrijkste uithangbord. Maak ze elke dag beter en blijf ze trainen en opleiden. Hoe meer ze weten en hoe leuker ze het werk in jouw bedrijf vinden en hoe langer ze bij je blijven.

 

 

Heb je vragen over dit onderwerp of wil je advies?


   
ikwordhorecaondernemer.nl is een initiatief van ikwordzzper.nl.

x

Bedankt voor je interesse in deze download. Wij hebben deze download beschikbaar gesteld via zzpmodelovereenkomsten.nl, je kunt jezelf daar gratis aanmelden, online het model invullen, online ondertekenen en bewaren. Klik hier om jezelf gratis aan te melden.
Om een bestand te kunnen downloaden, moet je ingelogd zijn. Login of registreer jezelf hier!
Log in om je download te openen
Vul onderstaand jouw mailadres in en ga akkoord met de voorwaarden om jouw download per mail toegestuurd te krijgen.