gasten online
Inloggen/lid worden
Ik wil starten
(stappenplan)

Inkomstenbelasting doen als horecaondernemer

Je aangifte inkomstenbelasting is niet zomaar iets. Juist als horecaondernemer heb je te maken met heel veel financiële lasten en bedrijfskosten. In dit artikel vind je meer informatie over wat er in je aangifte inkomstenbelasting staat.

De aangifte inkomstenbelasting bestaat uit een aantal onderdelen:

  • Een privédeel
  • Een zakelijk deel.

LET OP Het privédeel wordt grotendeels al vooraf voor je ingevuld, maar is heel belangrijk om te checken!

Het zakelijke deel van de aangifte inkomstenbelasting bestaat uit de winst- en verliesrekening en de balans. Als je zelf een winst- en verliesrekening en balans bijhoudt, dan is aangifte niet al te ingewikkeld; je kunt de gegevens zo overnemen. Heb je de gegevens niet bijgehouden, dan kun je de aangifte beter uitbesteden aan een boekhouder of accountant.

 

De winst- en verliesrekening

Op de winst- en verliesrekening staan een aantal statistieken:

  • Jouw totale omzet, exclusief btw (dit bereken je met verkoopfacturen)
  • Jouw totale inkoopkosten van grondstoffen en voorraad (dit bereken je met inkoopfacturen)
  • Jouw afschrijvingskosten per bedrijfsmiddel. Klik hier voor een handige rekentool van de Belastingdienst.
  • Bedrijfskosten zoals auto, telecom kosten, advieskosten en inventaris (dit bereken je met de facturen en bonnen)
  • Financiële baten en lasten, zoals ontvangen en betaalde rente over leningen, of notariskosten (dit staat op het jaaroverzicht van jouw bank)
  • Buitengewone baten en lasten, zoals bijtelling of btw van de kleineondernemersregeling (KOR).

 

De balans

Op je balans staan de volgende cijfers:

  • Vaste activa: dit is de waarde van jouw bedrijfsmiddelen zoals je inventaris op 31 december. Ook de bedragen die jouw onderneming heeft uitgeleend komen hier te staan. Klik hier om afschrijving te berekenen
  • Voorraden: de waarde van jouw voorraad op 31 december
  • Vorderingen: verkoopfacturen die nog open staan of btw die je nog moet ontvangen op 31 december
  • Liquide middelen: het banksaldo van jouw bedrijf en de kas op 31 december
  • Ondernemingsvermogen: jouw eigen vermogen en de reserves van je horecabedrijf op 1 januari én 31 december van hetzelfde jaar
  • Voorzieningen: dit zijn bedragen die je hebt gereserveerd. Denk aan pensioen of lijfrente.
  • Langlopende schulden: leningen of schulden met een looptijd langer dan één jaar.
    LET OP Ook bij schulden bij familie en vrienden.
  • Kortlopende schulden: denk hierbij aan openstaande facturen van leveranciers of belasting die je nog moet betalen.

Bron: Belastingdienst.

Hier lees je meer over belastingaangifte doen. 

 

TIP Je kunt je boekhouding doen met behulp van een aantal digitale programma’s. Echter, om fouten te voorkomen, tijd én geld te besparen raden we je aan een boekhouder of accountant in te schakelen.

Download gratis:

Belastingdienst 

Handboek ondernemen 2018

Bekijk alle downloads

Heb je vragen over dit onderwerp of wil je advies?


   
ikwordhorecaondernemer.nl is een initiatief van ikwordzzper.nl.

x

Bedankt voor je interesse in deze download. Wij hebben deze download beschikbaar gesteld via zzpmodelovereenkomsten.nl, je kunt jezelf daar gratis aanmelden, online het model invullen, online ondertekenen en bewaren. Klik hier om jezelf gratis aan te melden.
Om een bestand te kunnen downloaden, moet je ingelogd zijn. Login of registreer jezelf hier!
Log in om je download te openen
Vul onderstaand jouw mailadres in en ga akkoord met de voorwaarden om jouw download per mail toegestuurd te krijgen.