gasten online
Inloggen/lid worden
Ik wil starten
(stappenplan)

Hoe kom ik hoger in de zoekresultaten van Google?

Je wil jouw horecabedrijf zowel offline als online goed vindbaar laten zijn voor je potentiële doelgroep. In het artikel 'Hoe vergroot ik mijn naamsbekendheid als horecaondernemer?' kon je een paar tips lezen over hoe je jezelf op de kaart zet. In dit artikel lees je hoe je hoger komt in de zoekresultaten van Google en dus zo beter gevonden wordt door jouw doelgroep! 

Verbeter je online vindbaarheid!

Wat doe jij als je iets zoekt? Als je informatie of advies nodig hebt? Juist: je schakelt Google in. Ook jouw doelgroep gaat naar Google als zij iets zoeken. Vindbaar zijn in de zoekresultaten is dus voor jou van groot belang om jouw horecabedrijf ook online op de kaart te zetten. 

 

SEA en SEO

Als iemand een zoekopdracht bij Google doet, toont de zoekmachine een lijst met zoekresultaten. Je kunt onderscheid maken tussen twee soorten zoekresultaten. 

  1. Betaalde zoekresultaten: dit gaat via Google AdWords (SEA).
  2. Organische, ofwel: gratis zoekresultaten. Hier heb je minder invloed op, maar kun je verbeteren door SEO toe te passen (Search Engine Optimization, ofwel: zoekmachineoptimalisatie).

 

Google AdWords/SEA inzetten

De betaalde zoekresultaten zijn geadverteerde zoekresultaten. Dat zie je in onderstaand voorbeeld:

Als jij Googlet op 'restaurant Amsterdam' is het eerste resultaat dat je ziet eentje met een 'adv'-aanduiding ervoor. Hierdoor kun je zien dat het een betaald zoekresultaat is. Via Google AdWords, het advertentieplatform van Google, geef je aan op welke zoekwoorden je gevonden wilt worden (in dit geval dus 'restaurant Amsterdam'), wie je doelgroep is, wanneer je zoekresultaat getoond moet worden en hoeveel geld je ervoor bereid bent te betalen. Je betaalt alleen als iemand op jouw advertentie klikt.  

 

Beter vindbaar in Google door SEO

De organische zoekresultaten van Google zijn de gratis zoekresultaten. Google gebruikt een algoritme om te bepalen hoe belangrijk jouw website - en bepaalt op welke plek jij in de resultaten komt te staan. Dit is net met geld te beïnvloeden. SEO pas je toe door je teksten, website en beeldmateriaal te optimaliseren. SEO ontwikkelt zich continu, het is dus lastig hier een eenmalig advies over te geven. Niemand weet exact hoe Google indexeert - maar er zijn wel een aantal feiten.

Je komt hoger in de organische zoekresultaten door..:

  • De juiste zoekwoorden te bepalen

    Bepaal waar jij op gevonden wilt worden, zoals 'restaurant'. Zoek daar aanvullende zoektermen bij, zoals 'restaurant Amsterdam' of 'restaurant vegetarisch'. Bepaal ook synoniemen, zoals: 'dineren', 'lunchen', 'lunchroom' of iets dergelijks.

  • De zoekwoorden in je teksten te verwerken

    Zorg in eerste instantie voor een prettig leesbare tekst en prop niet alle woorden lukraak in je tekst. Schrijf dus niet: 'Zoek je een restaurant in Amsterdam? Bij ons restaurant in Amsterdam kun je heerlijk dineren. Kom ook naar ons restaurant in Amsterdam!' Hierdoor straft Google je door je lager in de zoekresultaten te zetten. Schrijf eerder bijvoorbeeld: 'Wil je lekker uit eten in Amsterdam? Bij ons restaurant in hartje centrum kun je heerlijk lunchen en dineren. Je vindt ons op het Spui!'

    TIP Verwerk jouw zoekwoorden zo hoog mogelijk op de pagina: dit scant Google als eerst. 

  • Verwerk zoekwoorden in je titels en tussenkoppen

    Google scant je teksten, maar ziet titels en tussenkoppen als extra belangrijke informatie om te bepalen waar jouw site eigenlijk over gaat. Verwerk hier dus je zoektermen in.

  • Verwerk de zoekwoorden in de 'achterkant' van je site

    De achterkant van je site is het CMS-systeem, waar jij je teksten opvoert. Op elke pagina die geïndexeerd moet worden, voer je een meta-omschrijving in. Hierin schrijf je in twee à drie regels waar d epagina overgaat. De kunst is ook om je zoekwoorden erin te verwerken. Ook in je URL's verwerk je je zoektermen. De zin met de dikgedrukte woorden in onderstaand voorbeeld is een meta-omschrijving;

Nu weet je de basis van hoger in de zoekresultaten komen!

Download gratis:

Whitepaper 

Marketing- en communicatiestrategie bepalen

Bekijk alle downloads

Heb je vragen over dit onderwerp of wil je advies?


   
ikwordhorecaondernemer.nl is een initiatief van ikwordzzper.nl.

x

Bedankt voor je interesse in deze download. Wij hebben deze download beschikbaar gesteld via zzpmodelovereenkomsten.nl, je kunt jezelf daar gratis aanmelden, online het model invullen, online ondertekenen en bewaren. Klik hier om jezelf gratis aan te melden.
Om een bestand te kunnen downloaden, moet je ingelogd zijn. Login of registreer jezelf hier!
Log in om je download te openen
Vul onderstaand jouw mailadres in en ga akkoord met de voorwaarden om jouw download per mail toegestuurd te krijgen.