gasten online
Inloggen/lid worden
Ik wil starten
(stappenplan)

Hoe vergroot ik mijn naamsbekendheid als horecaondernemer?

De Rabobank benoemde het al in hun prognose voor de horeca: online propositie is van doorslaggevend belang geworden. In dit artikel geven we je een aantal handige tips waarmee jij je naamsbekendheid als horecaondernemer vergroot.

Zo zorg je voor meer naamsbekendheid!

Natuurlijk wil jij jouw horecabedrijf aan de man brengen: dat betekent klanten aantrekken én vasthouden. Maar hoe doe je dat? Volg dit stappenplan en vergroot je naamsbekendheid als horecaondernemer. 

Het begint allemaal bij jouw concept introduceren aan je potentiële doelgroep. Veel ondernemers in de horeca hebben het te druk om hun vindbaar- en zichtbaarheid te vergroten en hopen dat de klandizie zichzelf aandient. Zorg dat je hier tijd én geld voor vrijmaakt, want een goed begin is het halve werk. 

 

Voor je begint..

  • Wie is je doelgroep? Wat zou je ideale klant eten of drinken?
  • Wat wil je uitstralen? Denk hier niet alleen over na bij je inrichting, maar ook bij je communicatie-uitingen. Je klanten aanspreken met je/jij en hippe taal gebruiken op social media, maar een traditionele, formele inrichting? Dat gaat niet werken. 
  • Wat maakt jou anders/beter dan je concurrenten? Waarin onderscheid jij jezelf? Juist in de horeca is originaliteit onmisbaar.
  • Hoeveel budget wil je uitgeven aan het vergroten van je naamsbekendheid? Stel van tevoren vast of je hier niets, iets of veel aan wilt uitgeven. Zo kom je niet voor vervelende verrassingen te staan.
  • Heb je het te druk of heb je er geen kaas van gegeten? Vraag een bekende die goed is in communicatie of met social media om je te helpen of adviseren - of huur een professional in. 

 

Tip 1: social media is een must

Social media is een must als horecaondernemer. Facebook, Instagram of YouTube: zorg ervoor dat je actief jouw social media onderhoudt. Zorg dat je iets interessants te vertellen hebt: geef je doelgroep een kijkje achter de schermen, deel foto's en video's en stel hen vragen. Laat hen het gevoel hebben mee te tellen in jouw beslissingen. Op zoek naar een slogan? Vraag het aan je volgers! Twijfel tussen twee logo's? Leg het je volgers voor. Heb je een medewerker aangenomen? Deel het op Facebook met een leuke foto en tag diegene, zodat ook al zijn/haar vrienden het in hun tijdlijn krijgen. Ook als jouw horecabedrijf nog niet geopend is, is het leuk een voorproefje te geven van alle voorbereidingen op je Facebookpagina: dat maakt je doelgroep nieuwsgierig. Maak foto's, deel mijlpalen en tel af tot de opening. Je kunt ook een leuke prijs weggeven aan je nieuwe volgers, of verloot prijzen als men een bepaald bericht deelt, zoals cadeaubonnen of een leuke gezinskorting. Prikkel je lezers en maak hen nieuwsgierig - zo houd je de aandacht vast en breidt het aantal geïnteresseerden zich uit.

TIP Social media hoeft écht geen geld te kosten - het kost alleen tijd en wat moeite. Maar het zal absoluut lonen! Natuurlijk kun je er ook voor kiezen om te adverteren, maar dat is - juist in het begin - geen must.

TIP Actief berichten, foto's of video's delen is leuk, maar overdrijf niet. Je hoeft echt niet meerdere keren per dag je volgers te voorzien van een 'gezellige update', maar bouw het op. Drie tot vier berichten per week is meer dan prima! 

 

Tip 2: zorg voor online vindbaarheid

Iedereen, ook jouw doelgroep, bevindt zich online. Zorg dat je een overzichtelijke website hebt en deel wat meer over jezelf en jouw bedrijf. Upload een menukaart, laat foto's van de inrichting zien, vertel iets meer over de geschiedenis van het pand waar je inzit of wie jij als ondernemer bent. Door slim om te gaan met SEO, Search Engine Optimization, vergroot je je online zichtbaarheid. Ben je met je brasserie in Harderwijk gevestigd - dan wil je ook daarop gevonden worden als men daar naar Googlet, toch? 

TIP In dit artikel lees je meer over SEO. 

 

Bonus: online adverteren

Online adverteren is geen must, maar het is wel een mogelijkheid om je naamsbekendheid te vergroten. Je kunt hiermee gericht adverteren naar mensen uit jouw buurt of ervoor zorgen dat je bovenaan in de zoekresultaten op Google komt.

TIP Lees meer over online adverteermogelijkheden in de whitepaper onderaan deze pagina.

 

Tip 3: beleving staat voorop

Jezelf online profileren is één ding - maar bewijzen dat jouw restaurant, café, cafetaria, lunchroom of kroeg de moeite waard is, bereik je door een positieve merkbeleving. Wees vriendelijk en gastvrij, toon interesse en houd je horecazaak op opgeruimd en op orde. Schone toiletten, niet te goedkope of dure prijzen, goede koffie, lekkere gerechten voor zowel vlees- als visliefhebbers, vegetariërs, kinderen of allergische bezoekers - het laat zien dat je moeite doet en zorgt ervoor dat men graag terugkomt. Juist in de horeca is mond-tot-mondreclame van essentieel belang! 

 

Tip 4: wees actief in je buurt of gemeente

Maak jezelf zichtbaar in je wijk, buurt, dorp of gemeente. Help mee met evenementen, maak een praatje met andere ondernemers in de buurt om kennis te maken, organiseer zelf kleine evenementen voor jouw buurt of wijk en werk samen met anderen. 

Download gratis:

Whitepaper 

Succesvolle bedrijfspagina op Facebook

Whitepaper 

Social media is dé kans voor horecaondernemers

Whitepaper 

Marketing- en communicatiestrategie bepalen

Bekijk alle downloads

Heb je vragen over dit onderwerp of wil je advies?


   
ikwordhorecaondernemer.nl is een initiatief van ikwordzzper.nl.

x

Bedankt voor je interesse in deze download. Wij hebben deze download beschikbaar gesteld via zzpmodelovereenkomsten.nl, je kunt jezelf daar gratis aanmelden, online het model invullen, online ondertekenen en bewaren. Klik hier om jezelf gratis aan te melden.
Om een bestand te kunnen downloaden, moet je ingelogd zijn. Login of registreer jezelf hier!
Log in om je download te openen
Vul onderstaand jouw mailadres in en ga akkoord met de voorwaarden om jouw download per mail toegestuurd te krijgen.