gasten online
Inloggen/lid worden
Ik wil starten
(stappenplan)

Muziek als marketingkans

Als gasten jouw locatie bezoeken is het belangrijk dat zij zich thuis voelen. Een gast die zich thuis voelt zal (snel) terug komen, besteed meer en is positieve reclame over jouw onderneming. Of iemand zich prettig voelt hangt van een aantal factoren af. Het creëren van een goede sfeer is essentieel.

Invloedrijke factoren voor een goede sfeer zijn bijvoorbeeld: gastvrijheid van het personeel, hygiëne, kwaliteit van het eten, de grootte van de ruimte en de (achtergrond)muziek. Muziek is één van de belangrijkste factoren voor een optimale klantbeleving. Iedereen herinnert zich vast een moment dat je ergens binnenkwam en de muziek bijvoorbeeld veel te hard stond, terwijl jij zin had om lekker te kletsen met je vriend of vriendin. Heel vervelend en een reden om snel weer te vertrekken. Dit wil je voorkomen. In dit artikel lees je een aantal tips om de juiste muziekstijl te bepalen voor jouw onderneming.

 

  1. Bepaal eerst de sfeer die je wilt uitstralen. Heb je bijvoorbeeld een restaurant aan het strand en wil je een relaxte sfeer creëren? Kies dan ook muziek wat hierbij past. Denk bijvoorbeeld aan afspeellijsten of cd’s met lounge nummers.

  2. Houd rekening met het interieur van je horecaonderneming en de keuze van je muziek. In bruin café is het niet passend om klassieke muziek te draaien. In een sjiek restaurant of hotel is het niet passend om Hollandse hits te draaien.

  3. Verplaats je in je doelgroep. Wie zijn je gasten? Als bijvoorbeeld veel senioren je locatie bezoeken is het passend om muziek uit deze tijd te kiezen. Kies dan bijvoorbeeld voor jaren 70-80 muziek of een combinatie met Nederlandstalige muziek.

  4. Zorg voor afwisseling in de muziek. Niemand zit er op te wachten om twee keer dezelfde muziek op een avond te horen. Er zijn verschillende websites en programma’s waar je per muziekstijl verschillende afspeellijsten vindt.

  5. Er zijn diverse onderzoeken gedaan naar de relatie tussen eten en muziek. Gasten gaan langzamer eten wanneer er langzamere muziek hoorbaar is. Gasten nemen zelfs minder happen per minuut wanneer er langzamere muziek gespeeld wordt in een restaurant! Het gevolg hiervan is dat er langer getafeld wordt en er dus een gemiddeld hoger bedrag aan drank wordt uitgegeven. Wil je je tafeltje twee of drie keer laten bezetten? Kies dan voor wat snellere muziek. Uiteraard moet het allemaal wel passen bij de sfeer van je locatie. Heb je een luxere klassieke locatie? Dan is het echt niet passend om bijvoorbeeld dance muziek te draaien.

  6. Besteed aandacht aan goede audioapparatuur. Het is essentieel om muziek goed te laten klinken in je horecaonderneming. Reserveer tijd voor het goed uitzoeken van de juiste audioapparatuur voor jouw locatie. Neem deze kostenpost ook mee in je begroting.

Buma/Stemra

Iedereen die muziek draait, speelt of vastlegt is een muziekgebruiker. Als je muziek draait in je horecaonderneming kan het zijn dat je toestemming nodig hebt van de makers van deze muziek en een vergoeding moet betalen. In dat geval is het een heel karwei om daarvoor bij de verschillende individuele muziekauteurs en muziekuitgevers toestemming te vragen en een betaling te regelen. Het is dan prettig om deze toestemming via één instantie regelen. Dat kan via Buma/Stemra. Zij exploiteren de rechten van ruim 25.000 Nederlandse muziekauteurs en -uitgevers. Ook wanneer je buitenlandse muziek gebruikt, kunnen zij de vergoedingen regelen. Hoe hoog die vergoeding is, hangt onder andere af van het type muziekgebruik en de situatie waarin je muziek gebruikt. Met de licentiewijzer bereken je snel en eenvoudig de hoogte van de vergoeding voor jouw muziekgebruik.

Videma

In steeds meer horecabedrijven worden tv-programma’s vertoond. Denk hierbij bijvoorbeeld aan sportwedstrijden of films. Tv verrijkt de klantervaring, toont goed gastheerschap en biedt ontspanning, informatie en amusement. Als je tv-beelden vertoont in een zakelijke omgeving mag dit volgens de Auteurswet alleen als je toestemming heeft van de programmamakers, zoals omroepen en producenten. Je regelt die toestemming met een licentie van Videma. Een vergelijkbare dienst als Buma/Stemra maar dan voor het vertonen van tv-programma’s.

Sena

Ook de artiesten en platenproducenten hebben recht op een vergoeding als hun muziek wordt afgespeeld. Sena incasseert deze vergoedingen voor ‘naburige rechten’. Voor het afspelen van achtergrond- en amusementsmuziek  in je zaak betaal je dus aan Sena die vervolgens de inkomsten verdeelt over de betreffende artiesten en platenproducenten.


Heb je vragen over dit onderwerp of wil je advies?


   
ikwordhorecaondernemer.nl is een initiatief van ikwordzzper.nl.

x

Bedankt voor je interesse in deze download. Wij hebben deze download beschikbaar gesteld via zzpmodelovereenkomsten.nl, je kunt jezelf daar gratis aanmelden, online het model invullen, online ondertekenen en bewaren. Klik hier om jezelf gratis aan te melden.
Om een bestand te kunnen downloaden, moet je ingelogd zijn. Login of registreer jezelf hier!
Log in om je download te openen
Vul onderstaand jouw mailadres in en ga akkoord met de voorwaarden om jouw download per mail toegestuurd te krijgen.