gasten online
Inloggen/lid worden
Ik wil starten
(stappenplan)

Checklist: dit moet je regelen als je start in de horeca!

Als je start in de horeca moet je veel zaken regelen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de financiering, een bedrijfspand, verzekeringen en vergunningen, je boekhouding, personeel aannemen, apparatuur aanschaffen of leasen en nog veel meer. In deze checklist vind je overzichtelijk waar je allemaal aan moet denken bij het starten van een horecabedrijf.

Doorloop de checklist en ga succesvol van start als horecaondernemer!

 

1. Ondernemingsplan schrijven

Een ondernemingsplan hoort te allen tijde de eerste stap te zijn bij het willen starten van jouw eigen bedrijf. Je onderzoekt of jouw plannen haalbaar zijn, of er vraag is naar jouw aanbod, wie je doelgroep is en hoe je het financieel voor elkaar denkt te krijgen.

 

2. Bedrijfspand zoeken

Een bedrijfspand zoeken is heel belangrijk bij het starten van jouw horecabedrijf. Locatie is immers alles! In jouw ondernemingsplan heb je onderzocht wat je exact gaat doen, dus weet je waar je naar moet zoeken. Wil je per se een terras? Is sfeer belangrijker dan ruimte? Is ruimte belangrijker dan de prijs? Is locatie belangrijker dan de prijs? Zet voor jezelf op een rijtje wat je eisen en je wensen zijn en ga op zoek. Overigens heb je voor renovatie of verbouwing van een horecapand bijna altijd een vergunning nodig. Ook ben je afhankelijk van inrichtingseisen.

 

3. Financiering regelen

Natuurlijk kun je pas echt beginnen als je je financiering weet rond te krijgen. Er zijn diverse manieren waarop je financiering kunt krijgen als horecaondernemer: zelf startkapitaal sparen, een financierder zoeken, een lening afsluiten bij de bank, een crowdfunding-actie.. Hier vind je op een rij hoe je financiering voor jouw horecabedrijf kunt regelen.

 

4. Vergunningen aanvragen

Van een omgevingsvergunning tot een drank- en horecawetvergunning: in de horeca zijn vergunningen verplicht. Zorg dat je deze tijdig aanvraagt zodat de start van jouw bedrijf geen onnodige vertraging oploopt. In dit kennisartikel lees je welke vergunningen er zijn in de horecabranche. Het kan even duren voordat dit helemaal rond is, dus zorg dat je dit op tijd aanvraagt!

 

5. Verzekeringen afsluiten

Ongelukken kun je niet altijd voorkomen, maar je kunt de schade wel beperken. Het is van essentieel belang om de juiste verzekeringen af te sluiten. Wat als er brand uitbreekt, je aansprakelijk wordt gesteld, er een ongelukje gebeurt met je personeel of er wordt ingebroken? In dit kennisartikel lees je welke verzekeringen je wordt aangeraden om af te sluiten.

 

6. Inschrijven bij de Kamer van Koophandel

In je ondernemingsplan heb je al beschreven in welke rechtsvorm je gaat beginnen, maar een bedrijf is pas een bedrijf als het ingeschreven staat in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Inschrijving bij de Kamer van Koophandel kost je eenmalig € 50,-.

 

7. Inrichting regelen

De inrichting van je horecabedrijf is een belangrijke factor voor jouw succes. De inrichting moet passen bij jouw concept: als jij een informele sfeer wilt, kun je beter geen chique inrichting regelen. Andersom past bij een elegant en formeler restaurant geen snel bij elkaar gezocht interieur. Het belangrijkste is dat jouw doelgroep er zich thuis en welkom voelt.

 

8. Apparatuur: kassa, kookapparatuur en betalingssystemen

Los van je inrichting heb je uiteraard apparatuur nodig. Van koelsystemen tot kachels, van vaatwassers tot ovens – dit dien je allemaal aan te schaffen. Houd hier ook rekening mee bij je financiering. Ook kun je apparatuur leasen. Bovendien moet je een kassa en een betaalsysteem hebben. Je moet een pinautomaat hebben – dit kun je bij zowel bij de bank als via een leverancier kopen. Let er op dat dit goedgekeurd is door de Betaalvereniging Nederland. Bij aanschaf van een pinautomaat hoort vaak een servicecontract. De kosten per pintransactie hangen af van de bank. Ook moet je het contant geld dat je ontvangt afstorten bij je bank – ook hieraan zijn kosten verbonden.

 

9. Leveranciers zoeken

Bier, wijn, frisdrank, ingrediënten voor jouw gerechten: je moet het ergens vandaan halen. Zoek een leverancier waarbij je een goed gevoel krijgt. Hecht je veel waarde aan duurzaamheid? Wellicht kun je ambachtelijke producten uit jouw regio in jouw zaak gebruiken. Wees zorgvuldig met het uitzoeken van je leveranciers – zij zijn een groot onderdeel van de beleving van jouw gasten!

 

10. Boekhouding: zelf doen of uitbesteden?

Om goed overzicht te houden over jouw inkomsten en uitgaven is een ordelijke administratie een must. Daarom hebben horeca eigenaren een boekhouder of accountant. Een boekhoudprofessional kan alles voor je uit handen nemen, van jouw inkoop- en verkoopadministratie, loonadministratie en meer. Ook weet een boekhouder exact welke regelingen voor jou gelden en wanneer je je btw- en inkomstenbelastingaangifte moet doen. Zo kun jij je bezighouden met het draaiende houden en laten groeien van jouw horecazaak!

 

11. Personeel aannemen

Een horecabedrijf in je eentje runnen? Als je een foodtruck hebt, zou het wellicht kunnen. Begin je echter een restaurant, café, brasserie of ander horecabedrijf, dan heb je personeel nodig. In dit kennisartikel kun je lezen hoe dat in zijn werk gaat.

 

12. Meer potentiële klanten bereiken

Hoe zorg je ervoor dat je meer bekendheid krijgt als horeca eigenaar? Door meer van jezelf te laten zien en horen – zowel offline als online. In dit artikel hebben we een aantal tips op een rijtje gezet hoe je jouw naamsbekendheid vergroot.

 

13. Gratis tip: durf hulp te vragen

Als laatste geven we je een gratis tip: durf om hulp te vragen. Loop je vast met je administratie? Wil je een professionele website, maar heb je geen kaas gegeten van computers? Wil je een uniek logo maar ken je niemand die dit voor je kan doen? Heb je hulp nodig bij het ondernemen zelf? Vraag hulp van andere professionals: een coach, boekhouder, webdesigner, social mediaspecialist of vormgever zorgt voor een stukje extra professionaliteit. En het betaalt je zeker terug!

Heb je deze stappen voltooid? Dan ben je officieel gestart als horecaondernemer en kun je volop aan de slag om van jouw bedrijf een succes te maken!

Download gratis:

Download 

Voorbeeld Ondernemingsplan Rabobank

Whitepaper 

In welke categorie valt jouw horecaonderneming?

Whitepaper 

Marketing- en communicatiestrategie bepalen

Download 

Goed verzekerd van start in de horeca

Bekijk alle downloads

Heb je vragen over dit onderwerp of wil je advies?


   
ikwordhorecaondernemer.nl is een initiatief van ikwordzzper.nl.

x

Bedankt voor je interesse in deze download. Wij hebben deze download beschikbaar gesteld via zzpmodelovereenkomsten.nl, je kunt jezelf daar gratis aanmelden, online het model invullen, online ondertekenen en bewaren. Klik hier om jezelf gratis aan te melden.
Om een bestand te kunnen downloaden, moet je ingelogd zijn. Login of registreer jezelf hier!
Log in om je download te openen
Vul onderstaand jouw mailadres in en ga akkoord met de voorwaarden om jouw download per mail toegestuurd te krijgen.