Marktonderzoek doen als horecaondernemer

Jouw eigen horecaonderneming beginnen doe je niet zomaar: er komt aardig wat bij kijken. Je hebt een goed idee en wilt dit gaan uitwerken. Maar is er wel interesse voor jouw dienst of product? Om deze vraag te kunnen beantwoorden begin je met een marktonderzoek.

Hieruit bestaat jouw marktonderzoek!

Als ondernemer in de horeca moet je weten hoe je markt in elkaar steekt. Een vereiste is dus om deze goed in kaart te brengen! Onderzoek wie jouw gasten zijn, wat ze willen en waar ze zich bevinden. Een marktonderzoek vormt de basis voor het aantrekken van gasten naar jouw restaurant, lunchroom, café of welke horecaonderneming je dan ook opent.

 

Onderzoek de branche

Je begint met het onderzoeken van jouw branche: wat zijn de cijfers en trends? Wat zijn de prognoses en waar moet je rekening mee houden?

TIP Onderaan deze pagina vind je handige rapporten die je kunt inzien en gebruiken als bron.

 

Onderzoek jouw doelgroep

Wanneer je weet in welke branche je gaat starten, kun je verder onderzoek gaan doen. Wat vindt de doelgroep van jouw horecabedrijf? En van de gerechten of drankjes die je serveert? Je kunt dit doen door een ijk-persoon op te stellen, maar ook door mensen die je als doelgroep ziet, te vragen wat ze van jouw ideeën vinden. Je kunt in CBS-statistieken zoeken hoe groot de doelgroep in de plaats is waar je gaat vestigen en dit toevoegen aan je marktonderzoek. 

 

SWOT-analyse

Een belangrijke stap in jouw marktonderzoek is de SWOT-analyse. SWOT staat voor strengths, weaknesses, oppurtunities en threats, ofwel sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen. Door een SWOT-analyse uit te voeren, kun je de sterke en zwakke punten, kansen en bedreigingen in één overzicht plaatsen. De sterke en zwakke punten van jouw horecabedrijf zijn onderdelen die je kunt beïnvloeden. De kansen en bedreigingen komen van buitenaf en zijn daardoor niet beïnvloedbaar. Stel op basis van deze punten een matrix op met vier vlakken. Hierin noteer je in elk vak minimaal drie elementen die op jouw bedrijf van toepassing zijn vanuit de ogen van jouw gast. Je hebt nu een globaal overzicht van jouw onderneming.

 

Concurrentieanalyse

Om erachter te komen hoe de markt er voor jouw specifieke producten en of diensten uit ziet, maak je een concurrentieanalyse. Je maakt een concurrentieanalyse door een lijst op te stellen van wat je precies aanbiedt. Vervolgens ga je uitzoeken wie jou belangrijkste concurrenten zijn. Wie zijn deze concurrenten dan, waar bevinden zij zich en wat doen ze precies? Hoe zijn zij begonnen, wat zijn hun sterke en zwakke punten? Wat is hun doelgroep? Dat komt allemaal uit deze analyse.

Belangrijk in deze concurrentieanalyse is om te kijken hoe jouw bedrijf staat tegenover de concurrenten. Kijk ook of jouw aanbod zich kan meten met dat van concurrenten. Zelfs wanneer er maar één concurrent is, maar dit wel een hele grote in jouw gebied is, moet je jezelf afvragen of je jouw product misschien niet moet aanpassen om jezelf te onderscheiden. 

 

Marketinganalyse

Voordat je echt van start gaat met je bedrijf is het belangrijk om globaal een idee te hebben van jouw marketingactiviteiten. Op welke manier kun jij jouw doelgroep het beste benaderen? Is dat offline of online, via een tijdschrift of een online artikel? Op welke websites bevindt jouw doelgroep zich, maken zij ook gebruik van social media en zoja: welke kanalen dan?

Kortom: door een uitgebreid overzicht te hebben van het marktonderzoek weet je direct bij de start van jouw bedrijf welk pad je in moet slaan.

Downloads

Download op pagina tekst (Txt_DownloadOpPaginaTekst)

Cijfers en trends 

ABN AMRO | Prognose 2020/2021

Cijfers en trends 

Rabobank | Branche-informatie hotels

Cijfers en trends 

Rabobank | Branche-informatie eetgelegenheden

Cijfers en trends 

Rabobank | Branche-informatie drinkgelegenheden

Bekijk alle downloads

Heb je vragen over dit onderwerp of wil je advies?


   
ikwordhorecaondernemer.nl is een initiatief van Martijn Pennekamp.

x

Bedankt voor je interesse in deze download. Wij hebben deze download beschikbaar gesteld via zzpmodelovereenkomsten.nl, je kunt jezelf daar gratis aanmelden, online het model invullen, online ondertekenen en bewaren. Klik hier om jezelf gratis aan te melden.
Om een bestand te kunnen downloaden, moet je ingelogd zijn. Login of registreer (Txt_DownloadIntrotekst)
Log in intro tekst (Txt_DownloadLoginIntrotekst)
Vul onderstaand jouw mailadres in en ga akkoord met de voorwaarden om jouw download per mail toegestuurd te krijgen.