gasten online
Inloggen/lid worden
Ik wil starten
(stappenplan)

Wat zijn de belangrijkste risico's in de horeca?

In de horeca heb je dagelijks te maken met geld, apparatuur, mensen en nog veel meer andere kostbare zaken. Benieuwd welke risico’s je voornamelijk loopt in de horeca? In dit artikel zetten we de belangrijkste risico’s op een rij.

Ongevallen en arbeidsongeschiktheid

In de horeca komen relatief veel arbeidsongevallen voor: je werkt met allerlei apparatuur én met andere mensen. Daarom is het belangrijk om alleen goedgekeurd apparatuur te gebruiken (met CE-certificaat). Een ongevallenverzekering is aan te raden: dit kun je voor zowel jezelf als je medewerkers afsluiten. Daarnaast is een arbeidsongeschiktheidsverzekering voor jou als eigenaar een must!

 

Diefstal en inbraak

Ook diefstal komt voor in de horeca: er wordt vaak met contant geld gewerkt. Ook als er wordt ingebroken bij jouw horecabedrijf moeten er veel spullen teruggekocht worden. Dit kan een inventaris- of goederenverzekering voor je dekken. Zorg dus voor goede inbraakvertragende sloten op alle ramen en deuren en plaats een alarm- of camerainstallatie.

Ook diefstal door eigen persoon komt vaker voor dan je denkt. Dat hoeft niet altijd het stelen van geld te zijn, maar het kan ook diefstal van middelen zijn of fraude door retourgeld in eigen zak te steken. Wees waakzaam op signalen en praat erover met je medewerkers. Houd je administratie op orde zodat je het op tijd kunt signaleren.

TIP Een overval is een angst van veel horecaondernemers. Je kunt de kans hierop verkleinen door zoveel mogelijk aan te sturen op het pinnen van de rekening in plaats van contant geld in jouw kas te bewaren. Ook kun je andere maatregelen nemen, zoals je medewerkers nooit alleen laten, een alarmknop installeren of altijd een telefoon bij de hand te hebben.

 

Aansprakelijkheid

Het kan gebeuren: gasten worden onverhoopt ziek na een etentje in jouw restaurant. Zij kunnen je daarvoor aansprakelijk stellen. Dit voorkom je door de laatste HACCP (Hygiënecode) te volgen en door altijd hygiënisch met je voedsel en drinken om te gaan.

 

Schade aan je naam en imago

Een klant besluit een negatieve reactie of klacht achter te laten op een recensiesite of op socialmedia. Dit kan voor schade zorgen en je omzet kosten. Het is ten eerste natuurlijk belangrijk om zoveel mogelijk te voorkomen dat men iets heeft om over te klagen: blijf altijd vriendelijk, vraag je klanten om feedback. Mocht je toch een klacht krijgen? Reageer vriendelijk en geef aan wat je gaat doen om het op te lossen.

 

Brand- of waterschade

Met zoveel apparatuur, zowel apparatuur dat brand kan veroorzaken als waterschade (je vaatwasser bijvoorbeeld), is de kans op schade aanwezig. Behalve een verzekering aansluiten kun je de kans hierop verkleinen door altijd een extra controle te (laten) doen voor je weggaat, het verwarmingsapparaat niet in de buurt van brandbaar materiaal te plaatsen en het stabiel neer te zetten. Sluit niet teveel apparaten op één stroomvoorziening aan en maak in je inrichting en constructie gebruik van brandvertragende middelen (zoals brandvertragende gordijnen, plafonds, vloeren of andere middelen). Je kunt ook een waterslot plaatsen op je vaatwasser om waterschade te voorkomen.

TIP Lees hier welke verzekeringen je nodig hebt als horecaondernemer.

Heb je vragen over dit onderwerp of wil je advies?


   
ikwordhorecaondernemer.nl is een initiatief van ikwordzzper.nl.

x

Bedankt voor je interesse in deze download. Wij hebben deze download beschikbaar gesteld via zzpmodelovereenkomsten.nl, je kunt jezelf daar gratis aanmelden, online het model invullen, online ondertekenen en bewaren. Klik hier om jezelf gratis aan te melden.
Om een bestand te kunnen downloaden, moet je ingelogd zijn. Login of registreer jezelf hier!
Log in om je download te openen
Vul onderstaand jouw mailadres in en ga akkoord met de voorwaarden om jouw download per mail toegestuurd te krijgen.