gasten online
Inloggen/lid worden
Ik wil starten
(stappenplan)

Foodhallen trekken veel bezoekers, diversiteit is het sleutelwoord voor succes

18 juli 2018

Foodhallen zijn populair, met een grote diversiteit in het aanbod en gevestigd op de juiste locatie doen ze het erg goed. Nederland telt inmiddels 13 foodhallen en als we de overdekte vismarkten en mixconcepten meerekenen komen we zelfs op 20 locaties uit. Toch zijn een aantal locaties alweer gesloten. Hoe dat komt?

Het struikelblok van de foodhal

We geven met zijn allen in Nederland steeds meer geld uit aan het eten buiten de deur. Toch moest Amicitia Food Village in Amersfoort al binnen een jaar de deuren sluiten. De locatie bleek ongelukkig. Gevestigd in een winkelgebied waar s’avonds de winkels hun deuren sluiten bleven ook de bezoekers weg uit de foodhal. In Rotterdam, Marché 010, was het gebrek aan diversiteit van kramen het grote struikelblok. Ook de wisselende kwaliteit van het eten deed het bezoekersaantal geen goed. Helaas moesten ook hier de deuren dicht. En met maar liefst 8 miljoen bezoekers per jaar hebben ook de ondernemers in de markthal in Rotterdam het moeilijk. Het gebouw trekt vooral dagjes mensen en deze mensen kopen vrijwel niets.

 

Diversiteit foodhallen

Om als markthal te blijven bestaan moet je diversiteit kunnen bieden, meer dan alleen eten. Lezingen geven, speelkasten neerzetten en muziekoptredens verzorgen. "Er gebeurt van alles om je heen als bezoeker. Die extra reuring, dat vinden mensen leuk", zegt Guido Verschoor van horeca-adviesbureau Van Spronsen & Partners. "Vooral jongeren gaan graag naar foodhallen. Daar kunnen ze informeler met groepen samen zijn, zonder stijf aan tafel te zitten", zegt Jan-Willem Grievink, CEO van het Foodservice Instituut Nederland. 

 

Verdienmodel

Het verdienmodel is bijna altijd hetzelfde: de ondernemers achter de foodhal runnen een centrale bar en de eettentjes eromheen worden verhuurd. De huurders betalen een x bedrag per maand aan vaste servicekosten en dragen een percentage van de omzet af. De eigenaar kan de huur van slecht scorende tentjes opzeggen of huurders verwijderen als zij zich niet aan de regels houden.

 

Concurrentie

De concurrentie is en blijft groot. Foodtrucks en bijbehorende festivals trekken in de zomermaanden veel bezoekers weg bij de foodhallen. Ook de reguliere horeca groeit. Ieder jaar neemt het aantal stoelen met 15% toe, dat is sneller dan de groei in omzet welke met 5% toeneemt. Het is en blijft zaak om jezelf uit te dagen en te blijven vernieuwen.

 

Bron: Financieele Dagblad

Terug naar overzicht


   
ikwordhorecaondernemer.nl is een initiatief van ikwordzzper.nl.

x

Bedankt voor je interesse in deze download. Wij hebben deze download beschikbaar gesteld via zzpmodelovereenkomsten.nl, je kunt jezelf daar gratis aanmelden, online het model invullen, online ondertekenen en bewaren. Klik hier om jezelf gratis aan te melden.
Om een bestand te kunnen downloaden, moet je ingelogd zijn. Login of registreer jezelf hier!
Log in om je download te openen
Vul onderstaand jouw mailadres in en ga akkoord met de voorwaarden om jouw download per mail toegestuurd te krijgen.