Horecasector met campagne op jacht naar nieuwe medewerkers

28 juni 2021

De nieuwe campagne ‘Werken in de horeca, elke dag ’n feestje’ moet het tekort aan personeel in de horeca terugdringen en zorgen voor een toekomstbestendige horeca. Horecaondernemers kunnen gebruiken van een toolkit op de website van Koninklijke Horeca Nederland (KHN).

Samen met partners, waaronder SVH, Horecava en Hotelvrijmibo (netwerkorganisatie), gaat KHN vanaf deze zomer actief campagne voeren om werken in de horeca en het volgen van horecaopleidingen te promoten. Daarbij richt de branchevereniging zich zowel op gemotiveerde tijdelijke krachten, als doorgewinterde horecaprofessionals.

‘Werken in de horeca is elke dag een feestje’


KHN-voorzitter Robèr Willemsen: “Van afwasser tot sterrenchef; we roepen mensen met een passie voor de horeca op om te komen werken in onze mooie branche. Want werken in de horeca, dat is elke dag ’n feestje. Met de tools, tips en tricks op onze website bieden we horecaondernemers handvatten om in hun eigen omgeving op zoek te gaan naar nieuwe medewerkers.” In de toolkit kunnen ondernemers verschillende campagne-uitingen vinden voor o.a. social media die zij zelf gemakkelijk kunnen personaliseren en delen.

Persoonlijke verhalen

De gedachte achter de nieuwe KHN campagne is: laten we er weer ’n feestje van maken. En dat laten we ondernemers en hun medewerkers op een vrolijke, opvallende en enthousiaste manier vertellen. Met de blik vooruit en de neus in de wind. Samen met creatief bureau VUUR.fusionlab heeft KHN de campagne vormgegeven met persoonlijke verhalen die zowel diepgaand als frivool zijn, luchtig als emotioneel. De campagne moet laten zien dat werken in de horeca elke dag ’n feestje is.

Personeelstekort

Uit de arbeidsmarktmonitor van SVH en KHN kwam in 2019, dus voor de coronacrisis, naar voren dat de werkgelegenheid naar schatting zal groeien van ongeveer 466.000 in 2019, naar ongeveer 559.000 in 2025. Voor de coronacrisis kende de sector dus ook al een enorm tekort; voornamelijk ingegeven door de enorme groei van de sector in de afgelopen jaren.

Door het coronavirus hebben veel horecaondernemers hun medewerkers moeten ontslaan. Uit recent onderzoek van KHN blijkt dat 58% van de horecaondernemers nu minder medewerkers in dienst heeft dan voor de coronacrisis. Een aanzienlijk deel is uitgestroomd naar andere sectoren. Naast de normale vervangingsvraag moet er dus een enorme achterstand worden ingehaald

Willemsen: “De uitdaging is om het aanbod te stimuleren en vraag en aanbod bij elkaar te brengen. Dat is in ieders belang: horecaondernemers, -liefhebbers en -partners, want de vraag bij onze gasten is immers niet weg. Corona veroorzaakte een dip, maar de sector gaat er boven op komen. Er zijn volop kansen voor horecamedewerkers; het vacature aanbod is enorm divers. Op korte termijn zijn er in alle segmenten en functies veel mensen nodig, zowel oproepkrachten, parttimers als professionals.”

Horecaondernemers die zich willen aanmelden, kunnen via www.komwerkenindehoreca.nl/ de wervingstoolkit aanvragen.

Terug naar overzicht


   
ikwordhorecaondernemer.nl is een initiatief van Martijn Pennekamp.

x

Bedankt voor je interesse in deze download. Wij hebben deze download beschikbaar gesteld via zzpmodelovereenkomsten.nl, je kunt jezelf daar gratis aanmelden, online het model invullen, online ondertekenen en bewaren. Klik hier om jezelf gratis aan te melden.
Om een bestand te kunnen downloaden, moet je ingelogd zijn. Login of registreer (Txt_DownloadIntrotekst)
Log in intro tekst (Txt_DownloadLoginIntrotekst)
Vul onderstaand jouw mailadres in en ga akkoord met de voorwaarden om jouw download per mail toegestuurd te krijgen.