Om een voorbeeld te noemen: stel, je bent financieel niet zo goed onderlegd. Bepaal dan hoe belangrijk dit is binnen je bedrijf. Als je een horecaonderneming begint, is het belangrijk voor je bedrijf om financiële kennis te hebben. Je hebt een bepaalde basis nodig om een gezond bedrijf op te bouwen. Hoe bereken je een goed uurtarief voor je personeel, hoe regel je bepaalde zaken financieel binnen je bedrijf, denk aan de inkopen? Als je onvoldoende weet om te kunnen beoordelen of je bedrijf financieel gezond is, onvoldoende weet om beslissingen te kunnen nemen die financiële consequenties hebben, dan is het belangrijk om een cursus of training te volgen, of je goed te laten begeleiden.
Vaardigheden
Een ander voorbeeld: stel, je hebt bijna geen verkoopervaring of je vindt het moeilijk. Bijna elke ondernemer heeft met verkoop te maken. Je moet je diensten (arrangementen, feestjes..) of producten (bijv. catering) kunnen verkopen, een gesprek kunnen voeren met je gasten, nieuwe contacten kunnen leggen, netwerken, een ander kunnen overtuigen om met jou in zee te gaan. Zonder verkoop geen gasten, zonder gasten geen succes. Dit is dus cruciaal voor je bedrijf. Zorg er voor dat je zo snel mogelijk verkoopvaardigheden opdoet.
Workshops
Er zijn allerlei workshops, opleidingen en trainingen die je kunt volgen. Denk bijvoorbeeld aan acquisitie- of verkooptrainingen, financieel inzicht in je bedrijf, trainingen op het gebied van marketingcommunicatie, social media of meer op het persoonlijke vlak: timemanagement, persoonlijke communicatie, enzovoorts. Ook kun je je individueel laten begeleiden of trainen zodat je precies aan datgene kunt werken wat jij nodig hebt om succesvol te kunnen zijn met je bedrijf.
Vorige stap: Netwerken
Als horecaondernemer ben je sociaal ingesteld. Je hele netwerk bestaat immers uit gasten of potentiële gasten. En dat wil je natuurlijk graag zo houden. Sta klaar voor je gasten, houd ze op de hoogte van het laatste nieuws, betrek je netwerk bij jouw horecaonderneming. Lees hier hoe je dit doet. |