Bij de start van een nieuwe horecaonderneming heb je vaak al een aardig netwerk, maar hoe onderhoud je de relatie met je gasten, en hoe breidt je je netwerk uit?
Regionale netwerken
Overweeg je aan te sluiten bij regionale netwerkorganisaties: je gezicht laten zien werkt! Voor een overzicht van lokale netwerkbijeenkomsten en netwerkorganisaties kun je een bezoek brengen aan www.NetwerkgidsNederland.nl
Netwerken met social media
In onze kennisbank vind je artikelen over de meest gangbare social mediakanalen. We gaan daar dieper in op onderstaande netwerken. Je kunt ook e-books vinden in onze download database. Hieronder een korte opsomming van de meest gebruikte social mediakanalen en wat de toegevoegde waarde kan zijn voor jouw netwerk.
Je kunt een account aanmaken op Facebook, dé manier om je privé- en zakelijke netwerk te promoten. Voor jouw bedrijf kun je een eigen fanpage aanmaken. Bedenk wel dat jouw Facebook-vrienden niet zitten te wachten op spam van jouw onderneming. Zorg dus voor een goede scheiding tussen privé-berichten op een persoonlijke pagina en zakelijke berichten op een subpagina voor jouw bedrijf.
Een 100% gevuld profiel op LinkedIn is een must voor iedere ondernemer. Laat aan de rest van Nederland zien, wie je bent, wat je doet en waar je goed in bent. In onze kennisbank staat een interessant artikel over LinkedIn met een link naar een gratis e-book. Klik op onderstaande LinkedIn-button voor een voorbeeld van een 100% LinkedIn-profiel van Martijn Pennekamp, de oprichter van dit platform:
Twitter is dé manier om jezelf of je bedrijf binnen jouw netwerk te promoten. In onze kennisbank staat een artikel met een gratis e-book. Benieuwd naar hoe een Twitter-profiel eruitziet? Bekijk Martijn Pennekamp zijn profiel maar eens en klik op de Twitter-button:
Kortom, legio mogelijkheden om jouw netwerk uit te breiden. Zoek personen in jouw branche en nodig ze uit om zo je netwerk te vergroten en word binnen deze community's lid van discussiegroepen om zo je netwerk te verbreden.
Volgende stap: Coaching/scholing
Je weet na het doen van deze ondernemerstest wat jouw sterke punten én jouw verbeterpunten zijn. Bekijk nu welke punten het succes van je bedrijf bepalen. |
Vorige stap: (online) Marketing
Als je start met je horecaonderneming is het belangrijk om je naamsbekendheid te vergroten. Dat kun je doen op verschillende manieren: denk aan netwerken, social media gebruiken en je website op de juiste manier inzetten. Een andere effectieve manier is adverteren. Adverteren kan op meerdere manieren en kan zowel offline als online. |