gasten online
Inloggen/lid worden

(online) Marketing

Als je start met je horecaonderneming is het belangrijk om je naamsbekendheid te vergroten. Dat kun je doen op verschillende manieren: denk aan netwerken, social media gebruiken en je website op de juiste manier inzetten. Een andere effectieve manier is adverteren. Adverteren kan op meerdere manieren en kan zowel offline als online.

Offline adverteren

Bij offline adverteren kun je denken aan buitenreclame, radio, tv of natuurlijk gedrukte media. Bij buitenreclame kunnen dat bijvoorbeeld posters of borden zijn, die meestal op drukke plekken zoals in de stad, bij stations of scholen worden geplaatst.

 

Gedrukte media

Geprinte media, zoals weekbladen of huis-aan-huisbladen, zijn nog steeds vrij populair onder Nederlandse gezinnen: zo’n 90% leest weleens een huis-aan-huisblad (bron). Vraag bijvoorbeeld eens wat de advertentiemogelijkheden zijn bij de uitgever van zo’n blad: dat kan ook een advertorial zijn bijvoorbeeld. Je kunt ook altijd navragen wat de advertentiemogelijkheden op regionale radiozenders zijn. Of informeer eens naar bioscoopreclame.

Tip: let bij het samenstellen van je advertentie altijd op je logo, de beelden die je gebruikt en de boodschap die je wil overbrengen. Let er ook op dat bladen en kranten ook verschillende formaten kunnen hanteren.

 

Online adverteren

Het inzetten van online media als advertentiemiddel kan wat ingewikkeld zijn, maar met de juiste voorbereiding kom je al een heel eind. Feit is dat online media steeds populairder wordt en jouw doelgroep zich daar hoogstwaarschijnlijk ook bevindt. Als het goed is heb je in de voorbereidingsfase onderzoek gedaan naar jouw doelgroep. Meer hierover lees je ook in dit kennisartikel: “Hoe vergroot ik mijn naamsbekendheid als horecaondernemer”. Je weet waar je doelgroep zich bevindt en wat de interesses van jouw potentiële gasten zijn. Ook kun je door online te adverteren potentiële gasten in jouw regio gericht bereiken.

Voorbeelden van online advertentiemogelijkheden zijn:

  • SEA/Google AdWords
  • Social media (Facebook, LinkedIn, Twitter, YouTube)
  • Remarketing

 

SEA

SEA staat voor Search Engine Advertising, oftewel: zoekmachine adverteren. Hiermee koop je advertentieruimte in op Google en kom je dus in het betaalde gedeelte van de zoekresultaten terecht. Je betaalt meestal per klik en 'koopt' als het ware zoek- of trefwoorden in. Dit kun je via het adverteerprogramma van Google doen: Google AdWords.

 

Social media

Via Facebook of LinkedIn kun je heel gericht adverteren. Je maakt een doelgroep aan, kunt zelf je advertentie en tekst samenstellen en kiezen waar je advertentie getoond moet worden. Wil je je advertentie alleen aan mannen van 50+ tonen of jonge vrouwen van 18 tot 25 jaar? Je kunt het tot in detail bepalen. Je houdt zelf in de hand hoeveel geld je uitgeeft, of de tekst tussentijds aangepast moet worden of dat je de advertentie stopzet. In de whitepaper onderaan deze pagina lees je daar meer over.

 

Remarketing

Met remarketing toon je je advertentie aan mensen die jouw website, of bepaalde pagina's daarvan, al eens hebben bezocht. Het grote voordeel hiervan is dat je mensen bereikt die al eens eerder interesse hebben getoond in jouw bedrijf en de kans dus groter is dat zij overgaan tot actie. Remarketing kun je inzetten door middel van Google AdWords of via Google Analytics.

 

Gratis whitepapers

Wil je beginnen met online adverteren? In de whitepaper ‘Wat is jouw ideale Facebookstrategie?’ leer je stap voor stap een advertentie op te zetten op Facebook. Je kunt deze gratis downloaden onderaan deze pagina, samen met een aantal andere handige whitepapers!

Heb je vragen of wil je advies over dit onderwerp? Vul dan het contactformulier hieronder in en wij helpen je graag op weg.

 

Volgende stap: Netwerken

Als Horecaondernemer ben je sociaal ingesteld. Je hele netwerk bestaat immers uit gasten of potentiële gasten. En dat wil je natuurlijk graag zo houden. Sta klaar voor je gasten, houdt ze op de hoogte van het laatste nieuws, betrek je netwerk bij jouw horecaonderneming. Lees hier hoe je dit doet.

Bekijk de volgende stap in het stappenplan.

 

Vorige stap: Pensioen

In de afgelopen jaren zijn er diverse artikelen in de media verschenen waarin naar voren kwam dat zelfstandig ondernemers de armen van de toekomst zijn. Dit komt doordat veel zelfstandigen weinig of niets sparen voor later. Stel dat je tot je 60ste kunt werken. Dan moet je tot je AOW-uitkering zelf kunnen overbruggen. Bovendien is de AOW ook geen vetpot. In 2017 bedroeg de AOW € 1.153,- bruto per maand voor een alleenstaande. Lees hier per wanneer jij een AOW uitkering kan verwachten.

Bekijk de vorige stap in het stappenplan.

Download gratis:

Whitepaper 

Succesvolle bedrijfspagina op Facebook

Whitepaper 

Social media is dé kans voor horecaondernemers

Whitepaper 

Marketing- en communicatiestrategie bepalen

Whitepaper 

Je eigen website laten maken

Bekijk alle downloads

Heb je vragen over dit onderwerp of wil je advies?


   
ikwordhorecaondernemer.nl is een initiatief van ikwordzzper.nl.

x

Bedankt voor je interesse in deze download. Wij hebben deze download beschikbaar gesteld via zzpmodelovereenkomsten.nl, je kunt jezelf daar gratis aanmelden, online het model invullen, online ondertekenen en bewaren. Klik hier om jezelf gratis aan te melden.
Om een bestand te kunnen downloaden, moet je ingelogd zijn. Login of registreer jezelf hier!
Log in om je download te openen
Vul onderstaand jouw mailadres in en ga akkoord met de voorwaarden om jouw download per mail toegestuurd te krijgen.