gasten online
Inloggen/lid worden

Starten met marktverkenning

Voordat je besluit een horecaonderneming te starten is het belangrijk om inzicht te krijgen in wat er allemaal speelt in de branche. Het is bijvoorbeeld handig om te weten wie jouw toekomstige gasten zijn, welke behoeften zij hebben en wie de concurrenten zijn. Antwoord op deze vragen krijg je door het doen van marktonderzoek. Met de uitkomsten van dit onderzoek kan jij je idee goed laten aansluiten op de wensen van je gasten en ben je beter voorbereid. Je bedrijfsvoering kun je vervolgens hierop aanpassen. Denk hierbij aan: menukaart, prijsstelling, locatiekeuze, inrichting, bediening, promotie etc.

3 stappen voor marktonderzoek

 

Stap 1: Breng markt- en brancheontwikkelingen in beeld

Probeer te achterhalen wat de algemene trends en ontwikkelingen zijn binnen de horeca. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld onderstaande bronnen voor marktonderzoek:

 

- Cijfers en Trends van de Rabobank;

- Cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek;

- Branchewijzer van het Ondernemersplein.

 

Tip: maak ook afspraken bij de gemeente, de lokale bank en bijvoorbeeld een lokale ondernemer, die kunnen je een beter inzicht geven in de ontwikkelingen bij jou in de buurt!

Maak voor jezelf een overzicht van alle belangrijke trends. Hoe zit het bijvoorbeeld met het aanbod van personeel in jouw branche? Is er veel concurrentie en neemt de concurrentie vanuit andere sectoren toe? En waar moet een succesvol horecabedrijf tegenwoordig aan voldoen?


Stap 2: Analyseer je doelgroep

Vaak start je met het idee om een brede doelgroep te bedienen, bijvoorbeeld mensen in jouw gemeente tussen de 16 en 70 jaar. Veel mensen betekent veel omzet! Toch is het in veel gevallen verstandiger om je doelgroep of doelgroepen gerichter te omschrijven. Denk hierbij aan bijvoorbeeld studenten, zakenlieden, kinderen, bedrijven etc. Door dit in kaart te brengen kan je jouw bedrijfsidee beter laten aansluiten op de wensen van je gasten.

Het aantal mensen per leeftijdsgroep kun je vaak eenvoudig opvragen bij je gemeente of via het CBS. Doorgaans ook nog onderverdeeld naar bijvoorbeeld geslacht, inkomen en woonwijk.

Het is vaak moeilijker om precies te achterhalen waar jouw doelgroep behoefte aan heeft. Vaak heb je uit bijvoorbeeld ervaring zelf een vermoeden en ben je op de hoogte van de laatste trends en ontwikkelingen. Wil je echt gerichte informatie verzamelen vraag dan mensen uit jouw doelgroep waar zij behoefte aan hebben, wat ze nu missen en wat zij van jouw product of dienst vinden. Dit kan je doen met een persoonlijke interview of bijvoorbeeld een (online) onderzoek.


Stap 3: Breng je concurrenten in beeld

Onderzoek zelf wat het huidige horeca aanbod is in de gemeente waar jij je gaat vestigen. Kijk vervolgens of dit concurrentie is of niet. Probeer te achterhalen wat hun doelgroep is en hoe zij deze bedienen (aanbod, prijs ed.). Wat zijn hun sterke punten en wat zijn hun zwakke punten?
Raadpleeg ook het handelsregister van de Kamer van Koophandel voor een overzicht van de ingeschreven horecabedrijven in jouw regio. In sommige gevallen kan je ook jaarrekeningen opvragen en krijg je inzicht in de bedrijfsgegevens van je concurrent / branchegenoot.


Stap 4: Breng je eigen plan in beeld

Breng je eigen plan en de bijbehorende sterke en zwakke punten ook in beeld en vergelijk deze met de verzamelde gegevens. Op deze manier kan je een betere inschatting maken van de slagingskans van jouw bedrijf. Stel je idee en plannen waar nodig bij om je te kunnen onderscheiden en succesvol te zijn!

 

 

Volgende stap: Ondernemingsplan

Het maken van een ondernemingsplan is een tijdrovende klus. Toch is een ondernemingsplan zeer belangrijk om goed van start te kunnen gaan. Je legt middels zo'n plan direct een goed fundament voor je onderneming. Het maken van een ondernemingsplan helpt je om goed voorbereid van start te gaan.

Bekijk de volgende stap in het stappenplan.

 

Vorige stap: Oriënteren regelgeving

Je wilt als ondernemer gaan starten in de horeca. Een leuke café, gezellig restaurant of misschien wel een bed- en breakfast. Bij het starten van een eigen zaak komt veel kijken, en binnen de horeca zijn er ook nog vele specifieke wetten en regels waar je aan moet voldoen. Deze checklist geeft je een goed beeld van welke zaken je hoogstwaarschijnlijk gaat tegenkomen.

Bekijk de vorige stap in het stappenplan.

Download gratis:

Cijfers en trends 

ABN AMRO | Prognose 2018/2019

Infographic 

Snackbar

Whitepaper 

Risicopreventieboekje

Bekijk alle downloads

Heb je vragen over dit onderwerp of wil je advies?


   
ikwordhorecaondernemer.nl is een initiatief van ikwordzzper.nl.

x

Bedankt voor je interesse in deze download. Wij hebben deze download beschikbaar gesteld via zzpmodelovereenkomsten.nl, je kunt jezelf daar gratis aanmelden, online het model invullen, online ondertekenen en bewaren. Klik hier om jezelf gratis aan te melden.
Om een bestand te kunnen downloaden, moet je ingelogd zijn. Login of registreer jezelf hier!
Log in om je download te openen
Vul onderstaand jouw mailadres in en ga akkoord met de voorwaarden om jouw download per mail toegestuurd te krijgen.